dilluns, 28 de novembre de 2011

Les TAC a les escoles de pràctiques

Avui a la sessió de TIC hem fet una posada en comú de les TAC a les escoles, fent ús de la metodologia Philips 5x5.

En primer lloc ens hem preguntat quin era el tractament de les TIC a les escoles i pel que hem vist, la majoria tenen classe d'informàtica i tracten les TIC tant com a recurs com com a contingut. Un altre fet destacat és que tot i que moltes escoles tenen pissarra digital, l'utilitzen més aviat com un recurs, però sense canviar la metodologia de sempre. 

En el cas del meu grup les TIC s'utilitzaven com a contingut i objectius, i en una de les escoles implicaven un canvi en la metodologia, ja que feien classe amb  la tablet.

En segon lloc, hem parlat dels factors que mediatitzen l'ús de la tecnologia als centres: les barreres de primer ordre (problemes tecnològics) i barreres de segon ordre (problemes del professorat). Fent posada en comú de les nostres experiències, algunes de les barreres que hem trobat són:

Quant ales barreres de primer ordre, hem vist que hi ha escoles que no tenen prou ordinadors per a tots els nens o l'aula no està sempre disponible, que hi ha pocs mestres qualificats que puguin atendre els problemes informàtics o  que no tenen les llicències dels programes que fan servir els nens normalment a casa.

Pel que fa a les barreres de segon ordre, hem vist que hi ha casos on les classes estan equipades, però els mestres no saben fer servir les eines.

En el cas del meu grup, em trobat barreres de primer ordre en el cas d'algunes escoles que no tenen prou equips, i barreres de segon ordre en el fet que hi ha mestres no tenen voluntat de formar-se en aquest àmbit, o que la formació va ser abans que la incorporació dels equips al centre i llavors els dubtes els han sorgit quan ja no tenien el formador al davant.

Per últim, hem parlat dels continguts digitals als quals té accés l'escola. Un grup ha explicat que la seva escola està dins els projecte comarca, un projecte on cada escola explica a les altres escoles de la comarca com és. També ens han explicat que fan ús de webquests. Pel que fa al nostre grup, en la majoria de les notres escoles els continguts digitals que es fan servir són materials de consulta (viquipèdia, CDs dels llibres de text, youtube...), exercicis (JClic i material elaborat per mestres) i recursos per a la creació i terball intel·ectuals (Word, Excel, Paint...). Una de les escoles també té bloc d'aula gestionat pels nens (projecte de col·laboració) i una altra que fa servir la versió online del llibre (llibre de text digital).