La primera sessió de l'assignatura
Utilització Didàctica de les TIC vam visualitzar una
conferència de
Jordi Adell a les II Jornades TIC sobre els
Personal Learning Environments.
Seg
ons Adell, els PLE són
entorns personals formats per persones que fan servir diferents
recursos online que els permeten comunicar-se amb aquells que consideren interessants i així aprendre dels altres i que els altres aprenguin d’ells. En altres paraules, són recursos que permeten accedir a persones, continguts, fonts diverses, formar part de projectes col·lectius, donar i rebre ajuda... de manera que es crea una
comunitat d’aprenentatge.
Algunes de les
eines que ens presentava Adell en aquesta conferència són:
- Twitter: És basa en la publicació de missatges curts. Ens permet seguir el que pública algú que ens interessa i també les persones a qui troba interessants.
- Agregador RSS: ens permet subscriure allò que ens agrada i rebre la informació a mida que es va actualitzant. Ex. Google Reader.
- Delicious: recurs per etiquetar i compartir els “preferits” del navegador, de tal manera que poden ser consultats des de qualsevol ordinador.
- Lifestreaming: reuneix el que ha anat fent algú per la xarxa en un sol lloc. També pot ser compartit. EX. Friendfeed.
A més a més, a partir de la lectura del text d'Adell i Castanyeda
Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLEs): una nueva manera de entender el aprendizaje, vam poder veure com aquests realment suposen un
canvi metodòlogic en la manera d’aprendre, ja que és l'alumne qui tria, reelabora, comparteix, reflexiona... sobre els continguts que ell necessita en un moment determinat, exercint així un
paper actiu en el seu
aprenentatge.
En aquests text, els autors classifiquen els recursos que ens permeten confeccionar aquests entorn en tres grups:
- Eines i estratègies de lectura: recursos per obtenir informació. Ex. blogs, wikis...
- Eines i estratègies de relació: entorns que ens permeten relacionar-nos amb altres persones. Segons com s'estableixen les relacions, aquestes es podrien classificar en:
-
Mitjançant objectes que compartim:
Youtube,
Flickr...
-
Mitjançant recursos i experiències per aprendre: Delicious,
Twitter...
-
Mitjançant les relacions personals:
Facebook,
LinkedIn...
El concepte de PLE també es pot visualitzar al
mapa conceptual del professor Xavier Àvila, realitzat a partir dels continguts d'una entrevista al professor Jordi Adell.
En la meva opinió, trobo que és molt positiu ensenyar els nens ha configurar el seu propi PLE com a complement de l'ensenyament de l'aula, perquè més que una eina en si, constitueixen una
manera d'aprendre, on l'alumne selecciona, segons les seves necessitats, allò que vol integrar. Així, els PLE ens permeten despertar en els nens la curiositat i ensenyar-los la
importància d'estar
formant-se i
actualitzant-se contínuament, alhora que se'ls mostra que no només poden aprendre dels altres, sinó que també tenen molt a
aportar.
Fent una reflexió sobre els recursos online que utilitzo, aquest seria
el meu PLE.