dijous, 15 de desembre del 2011

EduCAT 2.0, OpenOffice i recursos XTEC

Avui la Mar Gascó, el Pere Mussoll i el Pau Nin ens han presentat el seu treball sobre EduCAT 2.0, OpenOffice i recursos XTEC.
Per fer-ho han començat passant-nos una enquesta per veure què sabíem sobre noves tecnologies. 
Tot seguit, ens han parlat del Projecte Educat 2.0., abans Educat 1x1, i ens han explicat que l'objectiu d'aquest projecte és adoptar la tecnologia a l’aula a través de l'ús de l'ordinador com a eina personal i dels llibres digitalitzats. Com a aspectes positius, han destacat que els nens han de carregar menys pes, que comporta una millora de la qualitat de l’educació, que és més motivant, que facilita la col·laboració entre escoles... Com a aspectes negatius destaquen que cal saber fer servir les TIC i que, per tant, el professorat a d'estar predisposat a formar-se. A més a més, és car, suposa moltes hores davant la pantalla, els alumnes es poden distreure...

A continuació ens han parlat de l'OpenOffice, perquè ja es fa servir a moltes escoles, i ens han explicat que es tracta d'un programari molt semblant al Microsoft Office de Windows, però amb la diferència que és totalment gratuït i lliure, s'actualitza contínuament perquè els usuaris són els encarregats de millorar-lo i és molt intuïtiu. També ens han parlat de Linkat, la distribució educativa de Linux.

Per últim, ens han mostrat un calaix de recursos educatius que han creat i ens han demanat que per grups escrivíssim una petita definició del recurs que ens havia tocat

En la meva opinió, m'ha agradat molt el seu treball perquè m'ha permès conèixer més exactament que era el projecte EduCAT 2.0. i ha posat al meu abast nombrosos recursos educatius digitals de manera ordenada. En la meva opinió és molt necessari que els mestres disposem d'un lloc al qual recórrer on els recursos estiguin indexats d'alguna manera, ja que sovint costa recordar tot allò que tenim a l'abast i quina és la seva utilitat. 

M'ha cridat l'atenció especialment el recurs que ha definit el meu grup, La Prestatgeria, ja que el seu objectiu és que els docents editin llibres online de manera col·laborativa. El trobo molt útil en la mesura que permet crear continguts amb allò que funciona a diferents centres.

Alumnes nouvinguts i les TIC

Avui l'Esther Aldehuela, l'Encarni Bosch, el Josep Fosalba i el Sergio Rella han presentat el seu treball sobre com poden ajudar les TIC als nouvinguts per integrar-se a l'aula.

Aquest grup ha centrat la seva presentació en mostrar-nos recursos que motivin aquests alumnes a aprendre i els facilitin l'aprenentatge de l'idioma. Així, ens han mostrat exemples de bones pràctiques i ens han fet completar uns Jclics elaborats per ells mateixos. Posteriorment, hem fet una posada en comú de la nostra experiència a les escoles de pràctiques i el que hem vist és que en la majoria de casos els mestres no tenen en compte les TIC i en els casos que si, fan servir Jclics.
Per últim, ens han mostrat un seguit de pàgines on es recullen recursos útils en aquest àmbit. Aquestes són l'Espai LIC, promogut des de la XTEC, on hi ha recursos per a l’alumnat nouvingut, per a la seva família i per al professorat, el Projecte Galí, un seguit de programes del Jclic per anar aprenent llengua per nivells, el diccionari il·lustrat de l’EDU 365, on hi ha vocabulari del dia a dia en diversos idiomes amb les imatge. També ens han mostrat un parell de projectes duts a terme per escoles, el de La Llegenda de St. Jordi en cinc idiomes i el del Mercat Solidari, i ens han enviat un Google Docs compartit amb tot el material que han recollit.
La veritat és que m'ha semblat molt interessant conèixer tots aquests recursos i veure projectes motivadors que realment funcionen. Les TIC realment ens ofereixen un ampli ventall de recursos que podem adaptar a les necessitats dels nostres infants i al seu ritme d'aprenentatge A més a més, com que les activitats que solen proposar són engrescadores acostumen a ser una motivació extra per aprendre l'idioma.

Pel que fa a la meva escola de pràctiques, vaig poder observar que per a aprendre anglès, l'alumne nouvinguda completava una sèrie d'exercicis amb l'ordinador. El mestre em va comentar que se'n sortia força bé i que això li permetia anar avançant a un nivell inferior al de la resta d'alumnes sense haver de sortir de l'aula.

Així doncs, crec que s'hauria de potenciar més l'ús de les TIC per atendre la diversitat perquè permeten seguir diferents ritmes d'aprenentatge i ofereixen recursos i possibilitats molt diversos per treballar amb els nostres alumnes.

Les TIC i l'Educació Inclusiva

Avui el grup format per la Maria Garcia, la Mònica de Haro, la Mònica Gutiérrez i l'Eva Ladevesa ens ha presentat el seu treball sobre com les TIC poden ajudar a l'educació inclusiva i s'han centrat especialment en la discapacitat visual. 


Per exposar-nos el seu treball, han creat una web en la qual han fet constar un marc teòric, on han definit què és una discapacitat i han fet un recull de pàgines web que contenen recursos, i un marc pràctic, on inclouen un anecdotari, un testimoni del centre Joan Amades de Barcelona i la pràctica perquè nosaltres experimentéssim. També han dedicat un apartat a fer un noticiar, un altre a un canal de Youtube i un darrer a parlar de Jaws, un programa que ajuda a les persones amb discapacitat visual a llegir i escriure continguts digitals. 


Pel que fa a la seva presentació, sobretot he trobat molt interessant la pràctica que ens han fet fer, la qual consistia a contestar unes preguntes a l'ordinador amb els ulls tancats i fent ús del programa Jaws, ja que és la millor manera de comprendre quin és el seu funcionament. En la meva opinió és un programa molt útil, però cal acostumar-s'hi, ja que llegeix tot el que apareix a la pantalla i al principi és una mica confós.

Després d'aquesta presentació encara sóc més conscient de com les TIC ens poden ajudar en la inclusió d'alumnes amb discapacitat a l'aula, ja que donat el seu caràcter versàtil, ens permeten atendre la diversitat i adaptar-nos als diferents ritmes d'aprenentatge.

Les pissarres digitals interactives

La darrera de les presentacions d'avui ha estat a càrrec del grup format per l'Alba Mayol, l'Ethel Nogués, la Marta Pintos i l'Helena Vall i tractava sobre les Pissarres Digitals Interactives (PDI). 

Com que no he pogut assistir, he decidit informar-me sobre la sessió i han estat de gran ajuda les aportacions dels meus companys i el bloc de la Tamara Herrera.
Així doncs, per fer la seva presentació, aquest grup ha fer servir un prezi, on ens han explicat els diferents tipus de pissarres digitals que existeixen (electromacnètica, infraroja, resistiva i òptica i ultrasònica- infraroja). Posteriorment han fet una posada en comú sobre les experiències a les escoles de pràctiques.

En la meva opinió i pel que he vist a l'escola, les pissarres digitals són un recurs excel·lent, ja que ofereixen la possibilitat d'un canvi de la metodologia de l'aula, on l'alumne esdevé el protagonista i es potencia la participació i la col·laboració. A més a més, aquest recurs permet enregistrar les sessions i, si la lletra es prou bona, fins i tots és capaç de traduir-la a estil mecanogràfic. Tanmateix, cal tenir en compte que són força costoses, en molts casos precisen de connexió a Internet, només les poden fer servir un alumne alhora i cal formació del professorat.

En aquest sentit vaig poder observar a la meva escola de pràctiques que la majoria de mestres no li treien gaire profit, ja que l'utilitzaven com una pissarra convencional, sense canviar la metodologia de classe. El que hem van comentar en aquest sentit és que en la seva opinió havien realitzat la formació massa d'hora, ja que quan la van fer encara no disposaven de les pissarres i, per tant, els dubtes els van aparèixer quan ja no tenien a qui consultar. A més a més, em van explicar que perdien molt de temps buscant recursos i que no els hi era pràctic.

Desenvoulupament de les competències cognitives


Avui el grup format per la Sandra Castelnuovo, el Xavi Costa i l'Isaac Serrao ens ha presentat el tema del Desenvolupament de les competències cognitives.

 Jo no he pogut assistir a la presentació, però gràcies a l'entrada que ha fet la Tamara Herrera, he vist que ens han introduït el tema per mitjà d'un prezi i que també ens han presentat alguns dels recursos de la web Lumosity, reclaim your brain per treballar la velocitat mental, la memòria, l'atenció, la flexibilitat de tasques i la resolució de problemes. Les activitats d'aquesta web es basen en el programa Luminosity, destinat a entrenar les capacitats del cervell. També ho han relacionat amb les escoles de pràctiques.

En la meva opinió, com a mestres hem de vetllar pel desenvolupament global dels nostres alumnes i per tant està bé que coneguem recursos que funcionen de cara a potenciar la millora de les seves capacitats cognitives. Tanmateix, no ens hem d'oblidar que un desenvolupament hol·lístic també té en compte les vessants emocionals i socials i, per tant, el treball de totes tres ha de ser equilibrat. Amb això em refereixo al fet que hi ha molta tendència a potenciar la vessant cognitiva i sembla que des de les escoles haguem de "fabricar Einsteins". No obstant això, tal com ens explica Eduard Punset en aquesta entrada del seu bloc, la intel·ligència cognitiva necessita de la emocional per ser eficaç.

dimecres, 14 de desembre del 2011

Projectes telemàtics cooperatius

Avui el grup de l'Anna Díaz, el Gerard Garcia i el Roc Molina ha presentat el seu treball sobre Projectes Telemàtics Cooperatius. Jo no he pogut assistir a la sessió, però gràcies al que m'han explicat els integrants dels meu grup i l'entrada que ha publicat la Tamara Herrera, he pogut conèixer de què es tracta.

Així doncs, els projectes telemàtics cooperatius consisteixen a treballar, a partir d'un centre d'interès, continguts del currículum de forma col·laborativa amb alumnes d'altres centres. És una manera de treballar de forma interdisciplar fent servir les TIC com a recurs. El projecte telemàtic cooperatiu per excel·lència a Catalunya és la Xarxa Telemàtica d'Escoles de Catalunya, la XTEC, un projecte desenvolupat pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya amb la finalitat d'integrar les TIC al currículum escolar. Tanmateix, també existeixen projectes col·laboratius entre centres, com aquest que he trobat a la xarxa, anomentat L'interconte, en el qual diverses escoles de Catalunya col·laboren en l'edició de contes.

Per a que entenguéssim millor el funcionament d'aquests projectes, els nostres companys ens han proposat una activitat en la qual es demanava que forméssim grups com si fóssim escoles i completéssim un àlbum sobre les diferents etapes de la història. Aquí teniu el missatge que ens han fet arribar, el qual ha servit de fil conductor de l'activitat. Dins hi trobareu també el document compartit que han creat perquè les diferents escoles es posessin d'acord sobre quina etapa farien.

En la meva opinió, crec que els projectes cooperatius són un recurs excel·lent, ja que potencien el treball col·laboratiu entre alumnes. Aquest fet implica posar-se d'acord amb altra gent, conèixer diferents realitats, contrastar punts de vista... i tots aquests elements contribueixen a la formació de ciutadans reflexius que estan disposats a escoltar l'altre i aprendre'n. Pel que fa a la seva presentació, tot i que no l'he vist, penso que té un plantejament molt motivador que permet entendre perfectament en què consisteix el seu treball.

dilluns, 12 de desembre del 2011

Els EVEA

Avui hem començat les presentacions dels treballs cooperatius. Els primers a presentar hem estat els del meu grup, intregat per l'Adrià Pérez, la Sandra Pérez i jo mateixa. 

El tema del nostre treball era els EVEA, és a dir, els Entorns virtuals d'ensenyament i aprenentatge. Aquests són uns espais online que permeten al docent organitzar els continguts d'una assignatura i que aquests siguin accessibles per als alumnes des de qualsevol lloc. A més a més, també es poden proposar activitats, a través de les quals els alumnes poden interactuar i compartir el coneixement. Una altra de les possibilitats és que aquestes activitats poden ser avaluables, fet que permet portar tant al professor com a l'alumne el seguiment de l'evolució de l'aprenentatge. Un dels softwares més utilitzat per a la creació d'EVEA tant a Catalunya com a la resta del món és Moodle. 

Per a presentar el nostre treball, hem elaborat un prezi on s'expliquen les principals característiques dels EVEA i posteriorment hem passat un vídeo sobre què és Moodle i que ens permet. A continuació, hem mostrat a la resta de la classe l'EVEA que hem creat al bLink, l'intranet de la facultat, fent ús d'aquest software i els hem fet participar en la creació d'un glossari i respondre un qüestionari. Per últim, hem explicat quina era la realitat a les escoles segons la nostra experiència i els hem demanat la seva opinió sobre els possibles avantatges i obstacles en l'ús dels EVEA als centres educatius. 

En la nostra opinió els EVEA són una eina molt útil com a complement a qualsevol curs, ja que permeten dipossar de tots els continguts de manera organitzada i des de qualsevol lloc, a l'hora que es té accés a activitats i materials complementaris i es pot interacturar amb altres alumnes per completar els procés d'aprenentatge. Tanmateix, com a mestres no podem oblidar que tan sols són un recurs que reforça allò que ensenyem, però que mai substitueix la nostra tasca. Pel que fa al que hem vist a les escoles de pràctiques, l'experiència ens dius que els mestres a primària no en fan gaire ús perquè ho veuen complicat pels nens i perquè no saben gestionar-los i caldria que es formessin. En canvi, a secundària, si que el seu ús està més estès. Nosaltres creiem que els EVEA són un recurs molt interessant pel que ja hem explicat i creiem que si s'acompanya els nens en el procés del seu aprenentatge per aprendre a fer-los servir de ben segur que ràpidament esdevenen una eina útil. 

Quant a la nostra presentació, creiem que ha anat força bé. Tanmateix potser hauria calgut que recollíssim d'alguna manera allò que la resta de la classe ha après.