dimecres, 2 de desembre de 2009

Exposicions Territori II

Avui hem fet el segon torn d'exposicions sobre el territori. Els temes d'avui han estat igualment interessants i resulta curiós veure les diferents propostes que sorgeixen a partir d'un tema tan ampli.

En la jornada d'avui la Sandra Cañete i jo hem realitzat la nostra presentació sobre les Festes de Badalona i activitats escolars. El tema me'l va proposar la Sandra, que és de Badalona, i m'ha permès conèixer unes festes del meu territori de les quals no sabia que existissin. Aquesta és la presentació que hem fet servir nosaltres:





Les altres presentacions que s'han realitzat avui són:
  • Organització d'activitats per als infants en els pobles petits - Nadia Ambroj i Laia Castellà
  • Festes i tradicions d'hivern a Catalunya - Laura Hedo i Anna Merino
  • L'adopció internacional - Laura Sánchez i Mireia Vázquez

Sessió debats II

Avui a classe de COED hem assistit als debats sobre la religió a les escoles i sobre si és o no convenient barrejar nens de diferents edats a les aules.

La veritat és que ambdós debats han estat molt interessants. Pel que fa al de la religió a les aules, he trobat molt positiu que fessin servir cites i busquessin tota l'estona el feedback amb el públic. També he trobat que el tema estava molt ben treballat i ambdós grups han aportat molt bons arguments.

Quant al segon grup el que més m'ha agradat ha estat com han parlat, ja que tant el to de veu com la velocitat convidaven a seguir el debat. En aquest cas també, els arguments aportats eren molt bons i fins i tot m'han fet replantejar-me algunes de les idees que ja tenia.

dilluns, 30 de novembre de 2009

Lletra a Dolors

Avui a classe de COED he recitat el poema Lletra a Dolors del llibre Per preservar la veu (1980-1984) de Miquel Martí i Pol. He triat aquest poema perquè trobo que parla d'una cosa tan trista com és la pèrdua d'algú de manera molt tendra. Personalment és un poema que m'encanta i per això l'he volgut compartir amb tots vosaltres. Aquí el teniu:


Lletra a Dolors

Em costa imaginar-te absent per sempre.

Tants de records de tu se m'acumulen
que no deixen espai a la tristesa
i et visc intensament sense tenir-te.
No vull parlar-te amb veu melangiosa,
la teva mort no em crema les entranyes,
ni m'angoixa, ni em lleva el goig de viure;
em dol saber que no podrem partir-nos
mai més el pa, ni fer-nos companyia;
però d'aquest dolor en trec la força
per escriure aquests mots i recordar-te.
Més tenaçment que mai, m'esforço a créixer
sabent que tu creixes amb mi; projectes,
il.lusions, desigs, prenen volada
per tu i amb tu, per molt distants que et siguin,
i amb tu i per tu somio d'acomplir-los.
Te´m fas present en les petites coses
i és en elles que et penso i que t'evoco,
segur com mai que l'única esperança
de sobreviure és estimar amb prou força
per convertir tot el que fem en vida
i acréixer l'esperança i la bellesa.

Tu ja no hi ets i floriran les roses,
maduraran el blats i el vent tal volta
desvetllarà secretes melodies;
tu ja no hi ets i el temps ara em transcorre
entre el record de tu, que m'acompanyes,
i aquell esforç, que prou que coneixies,
de persistir quan res no ens és propici.
Des d'aquest mots molt tendrament et penso
mentre la tarda suaument declina.
Tots els colors proclamen vida nova
i jo la visc, i en tu se´m representa
sorprenentment vibrant i harmoniosa.
No tornaràs mai més, però perdures
en les coses i en mi de tal manera
que em costa imaginar-te absent per sempre.

Metàfora de la caixa d'eines: L'ordinador com a eina

Tal com s'explica la bloc de l'assignatura de Gestió de la Informació i TIC, l'última de les metàfores és la de l'ordinador com a caixa d'eines, que fa referència a l'ús de l'ordinador com a eina de treball.

Així, fer servir els ordinadors d'aquesta manera ens permet reutilitzar els recursos i optimitzar el temps i les estratègies. Un exemple són els programes com el Artrage o el Paint, que ens permeten dibuixar, enganxar, retallar... sense la necessitat de paper, tisores, colors...

Trobo que aquesta és una molt bona manera d'utilitzar els ordinadors perquè permet experimentar i treballar utilitzant una sola eina.

Metàfora del laboratori: L'ordinador com a simulador

Tal com s'explica al bloc de l'assignatura de Gestió de la Informació i TIC, una altra de les maneres d'entendre com fer servir els ordinadors a les aules és la de la metàfora del laboratori, on l'ordinador fa de simulador i l'alumne aprèn per descoberta.

Un exemple és el programa Crayon Physics, on el nen ha de pensar com fer arribar una pilota fins a una estrella, fent servir rampes, palanques...

Trobo que aquest programa és molt útil per fer veure als nens com afecten les lleis de la física als objectes i pensar diferents maneres de resoldre el problema. Tanmateix crec que algunes de les pantalles són potser massa complexes per a un nen de primària.

Pel que fa a aquesta metàfora, crec que és molt semblant a la de l'ordinador com a construcció, tot i que en aquesta el paper de l'alumne és més limitat, ja que no pot introduir coses noves, sinó que ha de resoldre el problema amb unes eines determinades.

Metàfora de la construcció: L'ordinador com a alumne

Tal com apareix al bloc de l'assignatura de Gestió de la Informació i TIC, una altra manera d'utilitzar l'ordinador a l'aula seria la que ens proposa la metàfora de la construcció, la qual fa referència a que és l'alumne qui controla l'ordinador i ha de trobar diferent estratègies per a resoldre un problema plantejat.

En aquest sentit, ens han presentat el llenguatge de programació Logo, que mitjançant la "tortuga" permet resoldre problemes per "assaig i error".

Segons el meu punt de vista, trobo que aquesta manera d'aprendre és molt útil, ja que és el propi alumne qui va ideant les diferents maneres de resoldre el problema i també veu quin efecte tenen els errors en el que ha fet. Jo ja havia fet servir la tortuga per a resoldre problemes sobre com dibuixar diferents figures proposades i he d'admetre que respon a l'objectiu anterior perfectament.

Metàfora tutorial: L'ordinador com a tutor

Tal com s'explica al bloc de l'assignatura de Gestió de la Informació i TIC, la metàfora tutorial fa referència als programes que imiten l'acció d'un tutor, és a dir, a aquells programes que fan de "guia" en el procés d'aprenentatge mitjançant diverses activitats.

Tal com ens han explicat, aquest tipus de programes segueixen un model conductista, ja que l'ordinador pregunta, l'alumne respon i després l'ordinador torna a avaluar. Com hem vist, es tracta d'una idea molt útil per reforçar la tasca del mestre i per estudiar, ja que la majoria d'exercicis són d'autocorrecció.

Com a exemple d'aquest tipus de programari, a classe hem estat treballant el JClic un programa que permet als professors penjar activitats per a que els nens les puguin anar treballant. Les diferents activitats estan classificades per idioma, matèria i curs i la majoria conten amb una part d'explicació, una part d'aplicació dels coneixements i una part d'avaluació.

Trobo que el JClic és una eina molt útil perquè permet els professors compartir activitats i crear-ne de noves (mitjançant el JAuthor), i als alumnes fer exercicis d'autocorrecció per a estudiar. Quant a la metàfora tutorial, crec que tot i que és molt útil aquesta manera de fer servir un ordinador, aquest mai podrà substituir la tasca d'un mestre perquè no es pot adequar a la situació de l'alumne i a explicar-li la mateixa cosa de diferents maneres fins que ho entengui.

Mètafores sobre l'educació a través dels ordinadors

Des de l'assignatura de Gestió de la Informació i TIC ens han explicat que l'autor Charles Crook proposa quatre maneres diferents d'utilitzar les noves tecnologies a les aules a partir de quatre metàfores. Aquestes són:


Així, seguint aquestes metàfores, a la classe d'avui hem treballat diferents programes que realitzaven alguna de les anteriors funcions. La pràctica d'avui ha resultat molt interessant perquè ens ha permès descobrir diferents maneres d'introduir els ordinadors a les aules i també nous programes molt interessants.