dimecres, 11 de novembre de 2009

Treball col·laboratiu - Wiki

Des de l'assignatura de TIC ens han proposat el treball col·laboratiu de crear un article per a la wikipedia o l'eduwiki.

Les wikis són webs col·laboratius on els usuaris són els que elaboren, editen, modifiquen i esborren el contingut d'una pàgina web.

La wikipedia és una enciclopèdia lliure on els usuaris participen en la creació i elaboració dels articles. Cada article pot ésser discutit i el creador pot seguir o no les indicacions i suggeriments que altres usuaris fan sobre aquest. Així és un usuari el que es responsabilitza de la creació, edició i seguiment d'un article en concret. Cal tenir en compte, però, el llibre d'estils de la wikipedia en l'elaboració de qualsevol article.

L'Eduwiki és un projecte en què les escoles impliquen els seus alumnes en l'elaboració dels continguts. L'objectiu de l'eduwiki és crear coneixement compartit entre les diferents institucions de Catalunya que acullen nens de primària i secundària.

Segons els meu punt de vista les wikis són una eina molt útil ja que permeten compartir el coneixement. Així si un usuari llegeix un article i creu que hi pot contribuir, pot discutir-ho per tal que aquests canvis o incorporacions s'apliquin. Això representa un avantatge perquè els articles acaben sent molt més rics en contingut.

Pel que fa al treball col·laboratiu que ens han proposat, el meu grup i jo hem decidit crear un article per a l'eduwiki. No hem pogut editar-lo com a wiki perquè, com ja he explicat, el projecte està reservat per a centres de primària i secundària, així que l'hem creat en un document de text del google docs. Per a això vam crear un document on vam fer la discussió dels continguts del nostre article i un altre document, definitiu, sobre el sistema respiratori. En l'elaboració vam hem seguit les pautes principis pedagògics que apareixen al web.


dilluns, 9 de novembre de 2009

Google Earth

A classe de TIC, la Raquel Barberà, l'Esther Aldehuela, la Mireia Bernadó, l'Unai González i el Juan Antonio León ens han fet la presentació (blog Juan Antonio) sobre el Google Earth.

El Google Earth és un programa lliure que permet veure imatges d'arreu del món des de l'ordinador. Per a utilitzar el programa, primer cal descarregar-lo de la pàgina web.

El programa m'ha semblat útil en el sentit que permet veure pràcticament qualsevol lloc amb detall sense haver-s'hi de desplaçar. De cara a l'àmbit educatiu, trobo que és una eina interessant en la mesura que permet estudiar zones, observar-les, desplaçar-te pel globus terraqüi...

Dotsub

Avui a TIC l'Elisabet Barral, la Mireia Casanovas i la Mònica Talegón ens han explicat com funciona el Dotsub, un programa gratuït que ens ofereix la possibilitat de subtitular vídeos. Aquesta és la presentació que ens han fet:




Seguint els passos que apareixen al bloc de la Mireia he afegit subtítols en català a un vídeo sobre les TIC a parvulari. A partir de la meva experiència puc afirmar que DotSub és una eina útil en la mesura que permet trobar vídeos subtitulats i així aprendre o millorar un idioma que es coneix poc.

El principal problema que he trobat, però, a l'hora de realitzar la traducció ha estat que no la podia fer a partir de l'àudio del vídeo sinó a partir dels subtítols del vídeo en l'idioma de l'àudio, en aquest cas en castellà. L'inconvenient d'això és que t'has de refiar que els subtítols dels que parteixes estiguin bé. A més el pot traduir qualsevol i per tant pot tenir errades.


Doodle

Avui a TIC l'Anna Díaz, el Sergi Domenech, l'Adrià Pérez i l'Aina Romera ens han fet una presentació (blog Anna) sobre el Doodle.

Com ens han explicat, el Doodle serveix tant per a "crear esdeveniments" com per a fer una consulta sobre un tema. Per veure com funciona he creat un esdeveniment i una tria per a una cita.

Segons el que he pogut observar, el Doodle és un programa molt senzill i intuïtiu. En entrar a la pàgina has d'escollir entre una de les dues opcions i seguir els passos que et demanen. Per últim has d'enviar l'enllaç de l'esdeveniment als teus convidats.

Així Doodle és una eina molt senzilla per a planificar esdeveniments i quedar amb gent.

Softcatalà

Des de l'assignatura de TIC ens van proposar fer una presentació sobre diferents programes d'ordinador i portals d'Internet.

En primer lloc, havíem de triar el "tema" i després, en grups, havíem d'elaborar l'exposició, d'uns cinc minuts de durada. En ella havíem de presentar el tema i exposar les principals opcions i facilitats que ens proporcionava el programa o portal, així com els seus punts fluixos. Per últim, havíem de fer una valoració conjunta del que ens havia aportat.

Com a suport de la nostra presentació, havíem de fer una presentació amb diapositives, utilitzant el google docs, que inclogués imatges, enllaços i explicacions dels punts principals

El meu grup i jo vam triar el portal web Softcatala. Aquest portal està destinat al desenvolupament, traducció i distribució de programari en català. A més ofereix diferents serveis com el de traductor o corrector ortogràfic. Softcatalà és una plataforma en la qual qualsevol pot col·laborar de manera altruista.





Segons la meva opinió s'agraeix l'existència d'una plataforma com Softcatalà perquè això permet que els usuaris catalanoparlants puguem fer ser els programes en el nostre idioma. Moltes vegades, degut als costos i a que el nombre de parlants del català és força reduït, les empreses no creen una versió dels seus programes en la nostra llengua. Com que softcatalà és voluntari, qui col·labora no té en compte els beneficis i per tant aquest motiu deixa de ser un inconvenient. El problema d'això, sobretot pel que fa als serveis com el traductor o el corrector, és que aquests no estan a càrrec d'algú especialitzat i per tant, pot haver-hi errades.

diumenge, 8 de novembre de 2009

Educant en bloc

Al començament, quan ens van dir que havíem de fer un bloc on havíem d'anar posant tot el que anéssim aprenent, hem va semblar una idea boníssima, però hem vaig trobar amb un problema: el títol.

Volia triar un títol que tingués a veure amb els estudis, amb la idea d'educar amb les noves tecnologies, que tingués "ganxó", però no se'm va acudir res així que el meu bloc es va acabar dient com jo. Que original!

Tanmateix jo he cregut sempre que el títol és l'última cosa que es tria, quan ja saps de què tracta realment allò que has escrit. És com amb els nens: fins que no saps si seran nen o nena no els pots triar un nom.

Doncs a mi m'ha passat quelcom per l'estil. Tot i que això encara tot just comença estem, si més no, a la "recta final" del primer quadrimestre i la carrera ja ha anat agafant forma.

He triat el títol Educant en "bloc" perquè una de les coses que he après des que vaig començar el estudis és que educar no només depèn de l'escola o dels pares sinó que TOT i TOTHOM educa. Així, com diria l'Isaac amb aquest "playing words" volia plasmar la necessitat de educar en xarxa, en bloc, i a través d'un bloc.